
Baletul Tevye, o adaptare coregrafică plină de emoție a poveștilor lui Tevye (cunoscut drept un lăptar de origine evreiască, „Tevye the dairyman”), prezintă atât conflictele interioare, cât și exterioare ale personajului. Inspirat de scrierile lui Șalom Alehem, baletul dă viață poveștilor, dramelor și conflictelor de familie ale lui Tevye cu ajutorul muzicii și expresivității dansului.
Una dintre temele centrale ale baletului este conflictul dintre tradiție și modernitate, fapt care îl macină constant pe Tevye. Fiicele sale doresc să-și urmeze propriile visuri, respingand astfel aranjamentele tradiționale impuse de familie și societate. Tevye se află într-o luptă interioară profundă, oscilând între respectarea cutumelor străvechi și acceptarea schimbărilor aduse de modernitate.
Premiera mondială a avut loc la data de 20 noiembrie 2015, coregrafia fiind realizată de Richard Wherlock, dansator și coregraf de origine britanică. Wherlock a obținut distincția „Prix Italia” în anul 2000 pentru filmul de dans „Passengers”, din anul 2001 fiind director artistic al Ballett Basel din Elveția.
Firul narativ
Tevye, un lăptar evreu dintr-un shtetl (sat cu o populație majoritar evreiască din Europa de Est) din Ucraina (Rusia țaristă la acel moment), se confruntă cu provocarea de a menține echilibrul între tradițiile evreiești și schimbările sociale și economice pe care le aduce modernitatea. Viața lui se bazează pe credința în Dumnezeu și dragostea pentru familie, mai ales pentru fiicele sale (Tzeitel, Hodel și Chava). Fiecare dintre acestea intră în conflict cu tatăl lor, viziunea tradițională a lui Tevye fiind în contradicție cu cea a fiicelor sale.
Tzeitel, fata cea mare a lui Tevye, este prima care pune la încercare tradițiile familiei. După ce tatăl ei aranjează ca aceasta să se mărite cu Lazar Wolf, un măcelar bogat din sat, ea refuză din cauza sentimentelor pe care le avea pentru Motel, un croitor sărac. Reușește să își convingă tatăl să accepte căsătoria cu Motel, marcând astfel primul moment în care Tevye cedează în fața dorințelor fiicelor sale, în detrimentul tradiției.
Cea de-a doua fiică, Hodel, se îndrăgostește de Perchik, un tânăr revoluționar cu idei moderne și progresiste, atât pe plan social, cât și politic. Când Perchik este trimis în Siberia, Hodel alege să îl urmeze. Astfel, fata nu sfidează doar tradiția conform căreia partenerul trebuie ales de familie, ci și părăsirea satului ei natal, lăsând în urmă familia. Cea de-a treia fiică a lui Tevye, Chava, îi provoacă cea mai mare suferință tatălui său prin căsătoria cu o persoană din afara religiei lor, încălcând astfel una dintre cele mai importante cutume. Tevye nu poate accepta o astfel de decizie și o dezmoștenește.
Carlotta De Mattei
I have to say, I really like this character. It’s the rebel daughter of Tevye, so it’s very opposite of how I am. I like to make it feel that every time my father Tevye tells me to do this or that, I’m annoyed or angry. On stage, I must challenge everything my father says, and it feels like a relief from the traditions he imposes on me.
It’s actually very funny for me because it’s very different from how I really am, so it’s like a playground to discover some new facades of myself. I just portray on stage how I am feeling. Every show is different because it’s all about what happens in the moment, and I think that’s the beauty of art.
